ulotka żabka1Współczesne dzieci są często wewnętrznie zestresowane, rozdygotane, mają trudności ze skupieniem uwagi. Jak pomóc im opanować sztukę koncentracji? Świecka medytacja jest narzędziem prostym i skutecznym. Nadaje się dla dzieci znakomicie i przynosi niemal natychmiastowe rezultaty. Ta oryginalna, pełna humoru i czaru książka, proponuje krótkie ćwiczenia do stosowania na co dzień. Przeznaczona jest dla dzieci od 5 do 10 lat i ich rodziców.

Rysunek4

Snel, Eline (c) Henk Jansen- 300dpiEline Snel jest holenderską terapeutką. Opracowała metodę medytacji dla dzieci. Stworzyła w Holandii Akademię Nauczania Uważności, w ramach której prowadzi kursy dla nauczycieli, psychologów, rodziców i dzieci. Dobroczynny wpływ jej metody na dzieci jest tak wielki, że holenderskie ministerstwo edukacji postanowiło wszystkim nauczycielom, którzy sobie tego zażyczą, zafundować szkolenie w Akademii.

Rysunek4Na wskroś praktyczna, książka Eline Snel powstała na bazie jej doświadczeń w pracy z dziećmi. Przez kolejne rozdziały przewija się wiele historii, często poruszających, jej małych podopiecznych i tego jak proste ćwiczenia uważności pomogły rozwiązać ich dziecięce problemy.

Autorka pisze w sposób przystępny dla każdego, zarówno pedagoga czy psychologa jak i rodzica, jednocześnie przejawiając ogromna wrażliwość i czułość dla małych i dużych odbiorców jej metody. W każdym przypadku zachęca ona do zaakceptowania swojego stanu i swoich uczuć, do potraktowania siebie z troską i łagodnością oraz do wykonywania tego, co w danej chwili jest dla nas komfortowe i dostępne.

Rysunek4

Fragment wstępu do wydania francuskiego, autorstwa Christoph’ea André , lekarza psychiatry w paryskim szpitalu Sainte-Anne , autora wielu książek o medytacji.

Chętnie kojarzymy dzieciństwo z beztroską. Jednak ta beztroska jest również inteligencją intuicyjną, umiejętnością życia chwilą obecną. Dzieci posiadają naturalne umiejętności w praktykowaniu uważności, dzięki czemu ich życie jest łatwiejsze i szczęśliwsze, niż nasze, to jest dorosłych.

Uważność jest zdolnością umysłu do kierowania się ku temu, co jest tu i teraz, do bycia całkowicie obecnym w każdej przeżywanej chwili. Jest podstawą wielu metod medytacji, dzięki którym możemy uczyć się ją zachować, rozwijać i umacniać. Dobroczynne działanie medytacji zostało naukowo zbadane i aktualnie medytacja jest coraz szerzej stosowana w medycynie i psychoterapii.

Dzieci są na początku, zupełnie naturalnie, mistrzami teraźniejszości. W miarę, jak rosną, uczą się wybiegać w przyszłość i wracać do przeszłości. W miarę też, jak zwiększają się ich możliwości umysłowe, znacząco wzrasta ich wydajność, ale i podatność na cierpienie. Jak mówi Biblia: „Kto przysparza wiedzy – przysparza i cierpień”.

Z czasem większość dzieci traci wspaniałą umiejętność skupienia na chwili obecnej. Mogą oczywiście ponownie się jej nauczyć, gdy dorosną. Ale czy nie byłoby prościej i logiczniej pomóc im zachować i pielęgnować ten cenny kapitał?

Taki jest właśnie cel książki „Uważność i spokój żabki” Eline Snel.

Oczywiście, praktykowanie uważności może zdziałać cuda dla współczesnych dzieci: zestresowanych, roztargnionych, niespokojnych. Może im pomóc znaleźć swoje centrum i spokój wewnętrzny. Oczywiście, może im pomóc odeprzeć niezliczone ataki stymulantów, jakimi są bombardowane we współczesnym świecie, tak bardzo szkodliwe dla naszych umysłów, czy to osób dorosłych, czy też dzieci.

Jednak uważność może im dać coś znacznie więcej, niż wsparcie wobec tych wyzwań. Uważność pomoże im stać się bardziej ludźmi, mniej konsumentami i pracownikami, a bardziej świadomie obecnymi w tym świecie ludźmi, dostrzegającymi jego kruchość i piękno.

Wspólne praktykowanie uważności to niewątpliwie najpiękniejszy prezent, jaki rodzice mogą dać dziecku. Prezent, który będzie mu służył przez całe życie.

Rysunek4

 CD

Ćwiczenia na CD mistrzowsko przeprowadziła Agnieszka Marszałek – doświadczony praktyk mindfulness i nauczycielka MBSR  (Mindfulness Based Stress Reduction), pedagog i muzykolog  (www.akademiauwaznosci.pl)

Składa się z jedenastu ćwiczeń:

Nr 1. Spokój i uważność żabki
Ćwiczenie medytacji dla dzieci w wieku 7–12 lat

Nr 2. Mała żabka
Ćwiczenie medytacji dla dzieci w wieku 5–12 lat

Nr 3. Skupienie na oddechu
Kierowanie i przekierowywanie uwagi. Dla dzieci w wieku 7–12 lat i starszych

Nr 4. Test spaghetti
Ćwiczenie rozluźniające dla dzieci w wieku 5–12 lat i starszych

Nr 5. Przycisk pauzy
Ćwiczenie kontrolowania reakcji. Dla dzieci w wieku 7–12 lat i starszych

Nr 6. Pierwsza pomoc przy trudnych uczuciach
Dla dzieci w wieku 7–12 lat i starszych

Nr 7. Bezpieczne miejsce
Wizualizacje dla dzieci w każdym wieku

Nr 8. Fabryka trosk
Radzenie sobie ze zmartwieniami. Dla dzieci w wieku 7–12 lat i starszych

Nr 9. Doładowanie energii
Kiedy coś nam odbiera siły. Dla dzieci w wieku 5–12 lat

Nr 10. Tajemnica komnaty serca
Ćwiczenie życzliwości. Dla dzieci w wieku 7–12 lat.

Nr 11. Śpij dobrze
Dla dzieci w każdym wieku